Marketing na Instagramie, czyli jak zwiększyć zasięg przy pomocy hasztagów?

W związku z rosnącą popularnością korzystania z różnego rodzajów mediów społecznościowych, każdego roku wzrasta liczba przedsiębiorców zainteresowanych prowadzeniem działań z zakresu marketingu na Instagramie, Facebooku, Twitterze i innych portalach zrzeszających społeczność z całego świata. Wielu z nich fascynują możliwości, które wynikają z tego rozwiązania. W istocie – Instagram to kanał mogący znacząco zwiększyć siatkę dotychczasowych klientów. Co więcej, portal ten bierze czynny udział w budowaniu wizerunku marki oraz tworzeniu społeczności jest fanów. Warto jednak wiedzieć, że skuteczność działań marketingowych w tym zakresie jest ściśle uzależniona od wiedzy na temat funkcjonowania serwisu, jego algorytmów i umiejętnie używanych hasztagów. Instagram jest używany przez bardzo różne osoby. Wykorzystują go zarówno zwykli użytkownicy, jak i influencerzy, blogerzy, freelacerzy i właściciele dużych przedsiębiorstw. Pozostaje zatem podjąć próbę odpowiedzenia sobie na pytanie o to, jak odpowiednio dobrać hasztagi, aby okazały się one pomocne w promocji istniejącej lub wschodzącej na rynku marki?

 

Marketing na Instagramie: ABC używania hasztagów

 

Główną rolą używania hasztagów jest próba katalogowania podobnych do siebie wątków. Dzięki nim możliwe jest utrzymanie względnego porządku wśród treści publikowanych przez użytkowników. To działanie pozwala również na szybsze odnalezienie interesujących nas informacji. Mówiąc prościej – jeśli klikniemy w aplikacji Instagrama w hasztag „#pizza”, to możemy się spodziewać, że znajdziemy tam zdjęcia właśnie tej włoskiej potrawy, ale jeśli skorzystamy z hasztagu „#italianfood” wyświetlą się fotografie nie tylko pizzy, ale także spaghetti, lasagne i innych włoskich smakołyków.

 

Ciekawostką jest fakt, że na początku swojego istnienia hasztagi były zarezerwowane dla osób pracujących w branży IT. Informatycy wykorzystywali je w różnych językach programowania, aby usprawnić swoją pracę. Później zaczęły one przenikać do społeczności komunikującej się przy pomocy tzw. IRCa – prekursora dzisiejszego messengera – gdzie ich zadaniem było porządkowanie poszczególnych kanałów, w których komunikowali się użytkownicy czatu internetowego.

 

W pierwszych latach XXI wieku ktoś zasugerował, że używanie hasztagów w serwisie internetowym Twitter, mogłoby być pomocne, jeśli chodzi o poukładanie wypowiedzi na konkretne tematy. W 2013 roku ponad 20% wszystkich tweetów było opatrzone znaczkiem „#”, a obecnie właściwie nie istnieją takie, które składałyby się z samej treści, bez hasztagów.

 

Marketing na Instagramie to zatem nie tylko działania związane z promocją własnej marki, ale również solidna lekcja historii z zakresu informatyki. Instagram to przykład medium społecznościowego, które od samego początku miało katalogować poszczególne treści za sprawą hasztagów.

 

Miliony ludzi korzystają z Instagrama

 

Marketing na Instagramie jest o tyle istotną częścią prowadzenia własnej działalności gospodarczej, że wszelkie czynności związane z promocją marki w tym serwisie, służą pozyskiwaniu nowych potencjalnych klientów. Z Instagrama codziennie korzysta prawie 3 miliony Polaków! Rezygnacja z korzystania z tej aplikacji to przyznanie się do tego, że wcale nie zależy nam na tym, aby firma się rozrosła i zyskała większą sławę i zainteresowanie.

 

Większość polskich użytkowników Instagrama to osoby młode, w wieku 16-30 lat. Medium to służy przede wszystkim promowaniu działalności rozmaitych blogerów i influencerów, ale także lokalnych przedsiębiorstw, firm zajmujących się projektowaniem ubrań, tworzeniem makijaży, manicurem oraz innymi zagadnieniami z zakresu dbania o urodę i wizerunek. Nie oznacza to jednak, że firmy o innym profilu nie mogą postawić na skuteczny marketing na Instagramie. Przeciwnie – za jego pomocą promują się setki siłowni, trenerów personalnych, nauczycieli języków obcych, a także firmy zajmujące się motoryzacją, produkcją i dystrybucją sprzętu AGD i RTV oraz wiele innych.

 

Jak zwiększyć zasięgi za pomocą hasztagów?

 

Używanie hasztagów to sprawdzony sposób na stopniowe zwiększanie liczby osób obserwujących nasz profil w serwisie społecznościowym. Warto jednak pamiętać, że tagowanie powinno stanowić część dobrze przemyślanej i dopracowanej strategii marketingowej. Marketing na Instagramie może być mniej lub bardziej skuteczny, wszystko zależne jest od tego, na użycie jakich narzędzi się zdecydujemy oraz w jaki sposób wdrożymy je w życie.

 

Dużą wagę warto przywiązać do tego, jakie elementy profilu firmowego na Istagramie są najbardziej atrakcyjne dla odbiorów. Kiedy już uda się nam wyodrębnić największe zalety konta, najlepiej jest przejść do podjęcia próby ich dopracowania. Dzięki temu w prosty sposób można dobrać lepszy i efektowniejszy sposób działania w obrębie promowania marki w tytułowym portalu społecznościowym. Słowem – Instagram, podobnie jak Twitter i Facebook – powinien zostać uwzględniony w strategii marketingowej firmy.